Interview med Jacob Hansen fra Invocator (18-10-2003)

Mange vil nok kalde jeres musik old school thrash metal tilsat en smule 90’er melo-death – vil du give mig ret i det eller hvordan vil du selv beskrive jeres musik?

Jacob - Det har du nok ret i. Selvom betegnelsen thrash nok virker lidt gammeldags. Vi har dog slet ikke noget imod at blive sammenlignet med de gamle konger som Dark Angel, Forbidden og lign. Jeg tror faktisk at jeg ville beskrive det nogenlunde som du selv siger. Et mix mellem 80'er thrash og nyere melodisk death metal, men jeg synes faktisk at Invocator siden "Weave The Apocalypse" har haft vores egen stil, som jeg også synes skinner meget igennem på vores nye album.

I har altid været inspireret af Bay Area thrash metal, men hvad har egentligt inspireret dig?

Jacob - Alt muligt. Jeg lytter til mange forskellige ting, men bands der har betydet meget gennem tiderne for mig er f.eks. Fates Warning, Dark Angel, Slayer ("Reign In Blood"-æra), Ripping Corpse, Morbid Angel ("Altars of Madness" og "Blessed Are The Sick") etc. Nu lytter jeg til alt hvad der tænder et eller andet i mig. Hvis det er metal kan det i øjeblikket være Lost Horizon, Darkane (Rusted Angel), Soilwork, In Flames, Raunchy, og hvis det er noget andet er det Stina Nordenstam, Elvis Costello og Tim Christensen.

Invocator har været på is i lang tid – hvorfor har du valgt at gendanne bandet? Og hvorfor er bandet ikke blevet gendannet i sin oprindelige line-up?

Jacob - Jeg valgte faktisk ikke direkte at gendanne bandet. Jeg havde bare været i gang med at skrive nogle numre, og jeg spurgte Flemming C. Lund om han ville med efter Autmn Leaves blev opløst. Det ville han gerne og vi skulle bare skrive det vi havde lyst til. Da vi så havde lavet et par numre og jeg lagde vokal på opdagede vi at det ligeså godt kunne have været Invocator, så vi diskuterede for og imod at genetablere Invocator, og det endte med at vi startede bandet igen. Men jeg ser det alligevel som et helt nyt band. Intet er som dengang, andet en lyden og stilen. Det er nye folk (undtaget Carsten - bass, der var med på "Dying To Live"), og vi gør tingene på en meget anderledes måde nu, sammenlignet med for 7-8 år siden. Jeg havde faktisk lavet lidt sammen med Perle (guitar), men han kunne ikke rigtig finde gejsten til at spille metal igen, så han var udelukket. Kemien mellem Per og jeg var grunden til at Invocator blev opløst på daværende tidspunkt, så ham havde jeg slet ikke i tankerne. Det vigtigste da der skulle findes nye folk var, at kemien var rigtig.

Efter Invocators split har du skabt dig et navn som producer. Havde du betænkeligheder over at producerer jeres eget album?

Jacob - Nej. Jeg vidste jeg kunne gøre det, og jeg kunne også godt have gjort det tidligere, men bandet ville ikke rigtig gi' mig den kredit på det tidspunkt. Jeg er da også blevet en meget bedre producer med årene. Det ville være rart nogen gange at ha' en anden producers input, men når alt kommer til alt, så gider vi heller ikke at blive dikteret i forhold til en eller anden udenforståendes personlige stil.

Er albummet indspillet i dit eget studio og hvor lang tid har I brugt på optagelserne?

Jacob - Trommer, guitar og bass er lavet i Aabenraa Studiet, og vokal og mix er I mit eget studie. Vi havde 14 dage til de grundlæggende indspilninger, og så brugte jeg ellers et stykke over en uge sammenlagt til vokalen, og ca. en uge på mix.

I skal snart på en meget omfattende Danmarks tournee – hvorfor har I valgt at spille så mange gigs? Og skal I ud i resten af Europa?

Jacob - Vi har valgt at ta' en større omgang for at se om der er basis for det vi gør. Vi har aldrig haft så mange jobs, heller ikke da Invocator var på sit højeste, men det var virkelig ikke svært for os at få gigs denne gang. Folk husker os for noget godt. Mht. Europa har vi fået tilbudt noget forskelligt, men ikke noget vi syntes fungerede optimalt for os. Nu får vi se...

Hvordan ser du den Danske metal scene nu – sammenlignet med sidst I havde et album på gaden?

Jacob - Jeg synes bandsene nu er meget meget bedre end dengang. Dansk metal har en virkelig høj standard i dag, og det er rart. De rådne bands er ved at være væk og glemt. Der er også en tendens til at bandsene sætter produktion og lyd lidt højere end tidligere.

Jeg har desværre kun en promo, så måske kan du uddybe, hvad teksterne omhandler og hvorfor?

Jacob - "Under The Skin": Oplevelsen af at blive far, skyldfølelser forbundet med at bringe nogen til livet i en verden beskidt, udpint og fyldt med lidelse. Om at være skrøbelig under det sikre ydre, at være bundet op af visheden om et barns betingelsesløse kærlighed. Verden er tom, og kun et udtryk for øjeblikkets anvendelighed, og jeg selv fyldt med svig der kræver tilgivelse. "jeg er ked af at jeg gjorde det, men jeg kan ikke undvære dig". Dette er en beskrivelse af teksten i "Under The Skin", og beskriver meget godt de følelser der bliver beskrevet i teksterne.

Er der en sammenhæng mellem jeres (S/M?) cover og titlen på albummet?

Jacob - Ikke umiddelbart, men Chad Michael Ward, der har lavet coveret, følte lige netop dét da han hørte titlen. Jeg ser det som om der går noget gennem hendes hud eller ydre og helt ind i sjælen. Vi har ikke tænkt på det som decideret S/M inspireret, men mere som et råt udtryk. Du ved det ikke er den nye Kandis den her. Og desuden ville vi gerne signalere at det ikke var en videreførelse af de blødere ting på "Dying To Live".

Jacob, hvor vigtig en rolle spiller Internettet i promovering af et undergrunds band som Invocator?

Jacob - Det spiller en stor rolle. Vores hjemmeside er meget besøgt, og de meget besøgte nyhedssider er alfa omega for et band i dag. Jeg tror at folk har taget webzines til sig. Jeg var engang lidt bange for at folk ikke gad sidde foran skærmen og læse interviews og sådan, men nu da man bruger så meget tid ved computeren er der faktisk større chance for at blive set på nettet end i et undergrundsblad.

Afslutningsvis vil jeg gerne, at du laver en Top 5 all-time list eller de 5 vigtigste album udgivelser efter din mening?

Jacob - Puha. Den er lidt svær. Jeg prøver: 

  • Fates Warning - Parallels (den perfekte melankolske melodi)
  • Slayer - Reign In Blood (holder stadig og da jeg hørte den første gang kiggede jeg på vores daværende trommeslager og sagde; "Det er sådan noget vi skal spille!")
  • Morbid Angel - Altars Of Madness og Ripping Corpse - Dreaming With The Dead på en delt 3. plads (uden dem ingen Invocator som det er i dag)
  • Dark Angel - Darkness Descends og Leave Scars (deres blotte eksistens!)
  • King Diamond - Abigail (teenage værelset...)

Jeg vil afslutningsvis takke Jacob for det meget udførlige interview, og opfordre jer alle til at støtte Invocator og undergrunden. Og en tak til Claus (Intromental) for at arrangerer interviewet skal der også lyde.

Invocator - Through The Flesh To The Soul

Album ude på Scarlet Records

Klik på album coveret for mere info om Invocator